Bashah Angkat Sumpah MB Kedah Hujung Januari Ini?


PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dikatakan akan membuat pengumuman dalam masa terdekat bagi menggantikan Mukhriz Tun Mahathir, lapor Free Malaysia Today

Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar baru Kedah itu dilaporkan akan diadakan pada hujung Januari ini di Istana Anak Bukit, Alor Setar. 

"Pengumuman pelantikan Ahmad Bashah bagi menggantikan Mukhriz akan dibuat dalam sehari dua lagi," lapor Utusan Malaysia yang memetik sumber dalaman UMNO. 

Ahmad Bashah merupakan nama yang disebut-sebut untuk menggantikan Mukhriz. Di PRU13 yang lalu juga, Ahmad Bashah merupakan calon untuk dilantik sebagai Menteri Besar Kedah sebelum digantikan dengan Mukhriz pada saat-saat akhir.

'Khabar angin' itu menjadi semakin nyata apabila Najib membuat pertemuan dengan kepimpinan UMNO Kedah di PWTC semalam. 

Lapor Utusan Malaysia lagi, dalam pertemuan itu Ahmad Bashah menjelaskan apa yang berlaku dan mendesak Najib menurunkan Mukhriz agar UMNO Kedah terus berkuasa.

Bagaimanapun, Naib Ketua Wanita UMNO Jerlun, meminta pucuk pimpinan menangguhkan pertukaran Menteri Besar itu sehingga PRU14. 

"Beri peluang kepada Mukhriz untuk menjalankan tanggungjawab sebagai Menteri Besar Kedah sebab ini juga sebahagian dari manifesto BN pada PRU13 lalu jika Kedah berjaya menawan semula Kedah. 

"Jika pertukaran ini dilakukan juga, rakyat Kedah akan patah hati dan akan mendatangkan kesan yang buruk kepada UMNO sendiri," katanya kepada SInar Harian. 

Sementara itu netizen di media sosial pula mendakwa, ketelusan pimpinan Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah telah menyebabkan Ahmad Bashah dan kroninya tidak mendapat 'habuan' menyebabkan kumpulan penentang itu bertindak menggulingkan Mukhriz. - THEHYPEMEDIA.COM


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Bashah Angkat Sumpah MB Kedah Hujung Januari Ini?"

Post a Comment