18,000 gadis-gadis remaja di Malaysia hamil setiap tahun



Purata 18,000 gadis-gadis remaja di Malaysia hamil setiap tahun dan mendapatkan rawatan perubatan di klinik-klinik kesihatan kerajaan, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S.Subramaniam.

Beliau berkata daripada jumlah itu, 25 peratus atau kira-kira 4,500 kes melibatkan luar nikah mengandung.

"Secara purata, terdapat 1,500 kes gadis-gadis remaja hamil setiap bulan atau 50 kes sehari di negara ini," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program 'Generasiku Sayang' peringkat kebangsaan oleh Permaisuri Johor Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah di sini hari ini.

Apabila ditanya mengenai kes yang melibatkan kanak-kanak perempuan hamil kerana rogol, menteri itu berkata jumlah itu agak kecil.

Beliau berkata, kehamilan remaja atau melahirkan anak awal bukan sahaja akan memberi kesan kepada kesihatan ibu, tetapi juga dikhuatiri mempunyai risiko yang lebih besar ke atas bayi, termasuk kematian pra-matang.

Pelajar Tinjauan Kesihatan Berasaskan Sekolah Global yang dijalankan oleh kementerian pada tahun 2012 yang melibatkan remaja yang berumur 13 hingga 17 di seluruh negara mendedahkan bahawa 50.4 peratus daripada responden mengaku telah mengadakan hubungan seks untuk kali pertama sebelum mencapai umur 14.

"Isu ini, jika tidak ditangani, akan meningkatkan risiko kehamilan remaja, yang juga boleh membawa kepada masalah lain, seperti bayi," kata menteri itu.

Mengenai program 'Generasiku Sayang', Dr Subramaniam berkata ia bertujuan meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai kepentingan usaha-usaha untuk mencegah kehamilan remaja.

Di bawah program ini, kementerian itu telah menubuhkan pusat jagaan untuk memberi perlindungan kepada gadis-gadis remaja atau wanita yang mengandung di luar nikah, dan juga bayi mereka.

Pada masa ini, pusat tersebut telah ditubuhkan di semua negeri, kecuali Kuala Lumpur, Labuan dan Pahang.


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "18,000 gadis-gadis remaja di Malaysia hamil setiap tahun"

Post a Comment