Adakah Vapes Diharamkan Kerana Tiada Cukai?



Sayap pemuda kumpulan hak Melayu Perkasa hari ini menyuarakan bantahan mereka terhadap cadangan Putrajaya untuk mengharamkan vaping, dasar ia didakwa sebagai bermotifkan keuntungan.

Ketua Wira Perkasa Irwan Fahmi Ideris berkata Kementerian (KKM) justifikasi Kesihatan bahawa larangan itu perlu atas sebab-sebab kesihatan adalah tidak masuk akal, dengan alasan bahawa jika itu berlaku, kerajaan juga perlu mengisytiharkan rokok tidak sah.

"Kenapa anda perlu mengharamkan wap? Adakah anda tidak tahu bahawa banyak negara-negara Eropah sebenarnya telah dibenarkan dan juga galakkan vaping?

"Antaranya, Perkhidmatan Kesihatan Awam England yang mengeluarkan kenyataan bahawa wap adalah 95 peratus lebih selamat daripada rokok. Jadi apa sebenarnya sebab-sebab mereka untuk mengharamkan vaping?" Irwans berkata dalam satu kenyataan.

"? Mengapa bahawa rokok tembakau yang jelas yang tidak sihat tidak diharamkan Adakah kerana jualan wap tidak mendapat keuntungan kerajaan daripada cukai Janganlah tidak adil: membenarkan rokok berbahaya tetapi cukai tetapi mengharamkan wap 'untaxable'," katanya .

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam awal minggu ini berkata kerajaan sedang menimbang mengharamkan wap atas sebab-sebab kesihatan.

Cadangan itu, bagaimanapun, mencetuskan kegemparan dan mendorong Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Hilmi Yahaya untuk menjelaskan hari ini bahawa masih belum ada apa-apa keputusan sama ada vaping akan diharamkan.

Dr Hilmi berkata larangan vaping akan mempunyai kesan langsung ke atas rokok, kerana kedua-dua produk mengandungi nikotin.

Irwan hari ini mempersoalkan pengumuman sebelum ini oleh Dr Subramaniam, apabila kementerian itu sendiri telah menggalakkan vaping sebagai salah satu cara untuk berhenti merokok.

"Ia kini diketahui bahawa wap membantu perokok berhenti rokok. Kita tahu tindakan (terhadap perokok) adalah mustahil kerana cukai tembakau menyumbang begitu banyak untuk tabung kerajaan," kata Ketua Pemuda Perkasa ditambah.

Irwan mendakwa bahawa majoriti orang-orang yang menjalankan perniagaan vape berkaitan adalah dari masyarakat Bumiputera, satu lagi sebab di belakang penolakan Perkasa larangan tersebut.

Majlis Fatwa Kebangsaan mengharamkan umat Islam dari vaping tengah-tengah pertumbuhan pesat industri yang bernilai berjuta-juta ringgit di Malaysia yang kononnya kedua terbesar di dunia.

Akhbar harian The Star melaporkan Jun lalu Vaporizer Konvensyen Kuala Lumpur 2015 penganjur bersama Ibrahim Mohamed sebagai berkata bahawa industri vape Malaysia, bernilai setengah bilion ringgit, adalah yang kedua terbesar di dunia selepas Amerika Syarikat dan merupakan yang terbesar di Asia.

Ibrahim dilaporkan berkata terdapat kira-kira satu juta vapers di Malaysia.


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Adakah Vapes Diharamkan Kerana Tiada Cukai?"

Post a Comment