'20 Tahun Saya Tak Pernah Ambil MC'


Beliau baru saja tiga bulan bekerja di jabatan saya. Sewaktu ada kekosongan jawatan SHE coordinator tahun lepas, ramai internal candidates yang memohon. Tetapi kenapa saya pilih Encik Liong?
  • Rekod prestasi kerjanya yang baik.
  • Selama 20 tahun tidak pernah MC.
  • Orangnya sangat merendah diri.
  • Tidak merokok.
  • Saya nak mewujudkan healthy competition di kalangan 11 orang SHE coordinators saya yang muslim.
  • Masa lapangnya diisi dengan kerja-kerja kebajikan membantu orang lain di hujung minggu.
  • Beliau seorang yang berpegang kuat dengan agama Buddha.

Lewat petang tadi, saya sempat berbual dengan beliau. Kebetulan pula pada ketika itu saya sedang review chart analisa cuti dan MC pekerja untuk tahun 2015. 

Antara kenyataan beliau yang masih terngiang-ngian di telinga:

"Saya tidak pernah ambil MC lebih 20 tahun puan, sebab saya nak gaji saya berkat. Jika saya tidak sakit, saya tak nak buat-buat sakit. Ada ramai orang sakit sebab selalu minta MC, buat-buat sakit dan Tuhan bagi sungguh-sungguh sakit. 

"Saya ada seorang anak yang OKU. Dulu kecil-kecil memang selalu sakit. Saya percaya Tuhan bagi saya ujian untuk saya menjadi lebih kuat. Kini anak saya sudah berusia 14 tahun dan dia semakin baik. Boleh belajar sendiri tanpa perlu masuk ke sekolah khas. Saya kena jaga betul-betul kerja saya supaya gaji saya berkat untuk isteri dan anak-anak," katanya.


Indah sungguh jika semua pekerja yang muslim boleh berfikir dan mempunyai attitude seperti beliau. Saya bersemangat berkerja apabila adanya pekerja seperti beliau. Semoga ada hidayahNya buat beliau. Inilah berkat kerja yang jujur. - Mutiara Ns | Ditulis semula untuk siaran di THEHYPEMEDIA.COM


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "'20 Tahun Saya Tak Pernah Ambil MC'"

Post a Comment