Kebimbangan TPPA Diperjelaskan Kepada Rakyat


Beberapa isu yang mencetuskan kebimbangan pelbagai pihak dalam Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) dijelaskan pada pembentangan usul mengenai perjanjian itu pada mesyuarat khas Dewan Rakyat, semalam.

Penjelasan dilakukan oleh Menteri Perdagangan Antara- bangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Berikut penjelasan Mustapa mengenai isu berkenaan.
Harga ubat

TPPA tidak akan menyebabkan kenaikan harga ubat kerana Malaysia mengekalkan dasar patent sedia ada. Bagaimanapun, ada pelbagai faktoryang menentukan harga ubat seperti kadar pertukaran mata wang, kos penyelidikan dan tempoh masa pengujian klinikal.

Hasil rundingan TPPA mengekalkan dasar paten sedia
ada seperti berikut:

Undang-undang Malaysia memperuntukkan perlindungan paten selama 20 tahun dan ia kekal dalam TPPA, kon- sisten dengan terma di bawah Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO).

Tempoh perlindungan pa­ten akan dilanjutkan jika berlaku kelewatan tanpa sebab munasabah. Amalan sedia ada bagi kelulusan pemasaran adalah efisien dan mengambil masa kurang daripada 245 hari. Memandangkan tempoh 245 hari tidak dianggap ke­lewatan tidak munasabah untuk kelulusan pemasaran, ma- ka tempoh itu kekal 20 tahun.

Bagi ubat-ubatan biologik (bukan kimia).Syarika farmaseutikal bo- leh mendaftarkan data ujian ubatan untuk mendapat per­lindungan lima tahun menerusi proses perlindungan data farmaseutikal yang berkuat kuasa sejak tahun 2011.

Kerajaan bersetuju memberi tempoh perlindungan bagi produk ubatan biologik.

Penyelesaian Pertikaian Pelabur Negara (ISDS)

ISDS, atau mekanisme penye­lesaian pertikaian antara pelabur dengan kerajaan bukan perkara baharu.

Setakat ini, negara menandatangani 74 peijanjian pelaburan dua hala dan lapan Peijanjian Perda­gangan Bebas (FTA) mengandungi mekanisme ISDS.

ISDS tidak menyekat hak kerajaan untuk mengawal selia perkara berkaitan kesihatan awam, keselamatan dan alam sekitar. ISDS juga bertujuan melindungi pelabur kita di negara yang mempunyai perjanjian pela- buran dengan Malaysia.

Memandangkan ada kegusaran dan kelemahan dalam mekanisme ISDS sedia ada, beberapa penambahbaikan bagi proses ISDS dirundingkan da­lam TPPA. Penambahbaikan ini termasuk mewajibkan proses rundingan sebelum dibincangkan di tribunal antarabangsa.

Interpretasi peruntukan TPPA ditentukan negara ahli TPPA melalui Suruhanjaya TPPA, dan tribunal wajib mengikut interpretasi ini.

Di samping itu, tuntutan tidak munasabah tidak dibenarkan. Tempoh masa pelabur membawa kes terhadap kerajaan terhad kepada tiga tahun enam bulan.

Kebanjiran pekerja asing
Obligasi di bawah Bab Buruh bertujuan mempertingkatkan standard perburuhan sedia ada ketahap lebih tinggi, seperti memberi kebebasan menubuhkan kesatuan pekerja, rundingan seeara bersama,penghapusan buruh paksa, buruh di bawah umur dan diskriminasi di tempat keira, penetapan gaji minimum, waktu bekerja serta aspek keselamatan dan kesihatan pekeijaan.

TPPA tidak akan mengubah dasar kemasukan pekerja asing. Pekeija asing mahupun pekerja mahir masih tertakluk syarat domestik jika mereka ingin bekerja di Malaysia.

Perusahaan kecil dan sederhana (PKS)
Ramai bimbang PKS tidak dapat bersaing di bawah TPPA. Hakikatnya di bawah FTA sedia ada, pasaran negara terbuka, di mana duti import ke atas lebih daripada 90 peratus produk yang masuk ke Ma­laysia sudah dimansuhkan. PKS diutamakan dalam TPPA, di mana satu Bab Khusus di- wujudkan yang mana usaha bersama semua ahli TPPA akan diadakan untuk membina upaya PKS.

Ketika ini, 18 peratus PKS di Malaysia terbabit dalam pa­saran eksport. TPPA akan membuka peluang lebih besar serta faedah kepada PKS seperti berikut:

Meningkat eksport melalui akses pasaran baharu yang luas dalam kalangan ahli TPPA terutama pasaran ahli baharu, iaitu Mexico, Kanada, Peru dan Amerika Syarikat.

Mengurangkan kos operasi memandangkan kos import bahan mentah lebih rendah akibat pengurangan duti import.

Dari aspek perolehan kerajaan:

Keutamaan syarikat Bumiputera dan PKS dikekalkan.
Pembekal PKS berpeluang memasuki pasaran perolehan kerajaan luar negeri.
Penjajahan semula

Adalah tidak benar TPPA akan mengakibatkan penjajahan se­mula di Malaysia. Pelaburan Malaysia di luar negara kira- kira RM600 bilion, melebihi pe­laburan asing di negara kita sebanyak RM500 bilion (suku ketiga 2015). Kehadiran syari­kat dan profesional Malaysia di luar negara tidak bermakna kita menjajah negara itu. Pe­laburan asing penting untuk Malaysia, terutama pelaburan berintensifkan modal serta berteknologi tinggi dan dapat mewujudkan peluang pekerjaan yang memerlukan kemahiran tinggi.

Hak cipta dan buku rujukan pelajar universiti
Ada kebimbangan pelajar uni­versiti bahawa tempoh hak cip­ta akan dipanjangkan di bawah TPPA daripada 50 tahun kepada 70 tahun dan akan mengaki­batkan peningkatan dalam kos kepada pelajar universiti. Namun, ada beberapa pengecualian bagi tujuan pengajaran, penyelidikan, akses maklumat oleh individu yang ada kesukaran penglihatan, atau lain-lain tujuan seumpama.

-Berita Harian


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Kebimbangan TPPA Diperjelaskan Kepada Rakyat"

Post a Comment