Hina Ketua Kaum Digesa Mohon Maaf




SIBU: Seorang pemilik akaun laman sosial Facebook didakwa menghina ketua kaum dan ketua masyarakat kawasan DUN N.53 Bawang Assan diminta memohon maaf dalam tempoh seminggu berikutan kenyataan dikeluarnya dalam laman sosial tersebut.
Temenggung Stanley Geramong yang menjadi jurucakap ketua kaum dan ketua masyarakat itu menuntut pemilik akaun Facebook terbabit Joseph Alexander membuat permohonan maaf secara terbuka dalam akhbar.
Menurut Stanley, Joseph dalam laman Facebook pada 14 Februari lepas telah mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah dan mencerca ketua kaum dan ketua masyarakat terutama di kawasan DUN Bawang Assan.
Sehubungan itu katanya, satu laporan polis telah dibuat terhadap pemilik akaun Facebook itu petang kelmarin.
Lebih kurang 30 ketua kaum termasuk tuai rumah hadir di Balai Polis Sentral Sibu dan turut hadir ialah ialah Pemanca James Semilan, Penghulu Jeffery Sut, Penghulu Richard Ampi serta Pengerusi Persatuan Tuai Rumah Sibu Linus Melin.
Dalam kenyataan bahasa Iban itu, Joseph mendakwa ketua kaum dan ketua masyara-kat dari Bawang Assan takut bersuara atau mengemukakan pendapat terhadap kerajaan meskipun sedar tidak semua projek pembangunan dijalankan itu memberi ke-untungan kepada rakyat.
Selain itu, beliau turut mempertikaikan sikap pihak terbabit menerima elaun dan gaji setiap bulan sekali gus menyebabkan mereka menjadi pak turut serta tidak berani untuk bersuara.
Sementara menurut Linus, kenyataan yang dikeluarkan oleh Joseph itu tidak tepat dan boleh mengelirukan rakyat.
“Oleh itu, kami menuntut beliau memohon maaf secara terbuka,” tegasnya.
Stanley juga menambah, Joseph dalam kenyataannya itu turut menyentuh mengenai soal politik, lebih-lebih lagi berkaitan tindakan tuai rumah menutup pintu rumah panjang kepada pihak pembangkang.

“Beliau menggesa penduduk rumah panjang berubah termasuk menyokong Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Negeri akan datang,” jelas Stanley. – Utusan Borneo.


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Hina Ketua Kaum Digesa Mohon Maaf"

Post a Comment