Rakyat Kedah Perlu Terima Ahmad Bashah



S: Apa komen Tan Sri mengenai kemelut politik di Kedah barubaru ini?
J: Pada saya, pendirian parti dalam hal berkaitan dengan pelantikan seorang Menteri Besar (MB), perlu diberi pengiktirafan yang sewajarnya. Pendirian kepemimpinan Barisan Nasional (BN) per­lu diterima dalam hal pelantikan ini.

S: Adakah Tan Sri melihat pe­lantikan baharu ini akan memberi kesan kepada UMNO peringkat negeri?
J: Mungkin ada yang menyokong BN berdasarkan kepemimpinan Datuk Seri Mukhriz Mahathir, sepanjang tempoh beliau sebagai Pengerusi Perhubungan serta Menteri Besar dan mungkin sokongan itu akan berpanjangan. Kalau itu yang berlaku, ia akan memberi impak merumitkan kepada BN.

Saya menyimpan keyakinan, Menteri Besar baharu ini perlu mengambil langkah bijak dan berkesan bagi memenangi semula sokongan semua pihak kepada BN. Walaupun tidak mudah, saya percaya beliau kena kerja kuat untuk pujuk balik.



S: Adakah Tan Sri melihat tindakan di Kedah itu memberi kesan kepada Kerajaan Persekutuan?
J: Mungkin Datuk Muhkriz ada sokongan dari luar, simpati di sana sini dalam kalangan penyokong sepanjang pembabitan beliau dalam politik di peringkat kebangsaan. Mungkin melimpahi yang bersimpati dengan be­liau. Negeri lain saya tak boleh cakap, tetapi di Johor, orang masih lagi meletakkan harapan dan masa depan terhadap UMNO.

S: Apa pandangan Tan Sri ter­hadap dakwaan yang menyifatkan Menteri Besar baharu itu sebagai gila kuasa?
J: Kebetulan saya pernah beijumpa MB yang baharu ini. Kami sebenarnya lebih kurang seangkatan dan bila ke Kedah, beliau antara yang biasa menerima kunjungan saya ketika menjadi Setiausaha UMNO Kedah. Mengenali diri Datuk Bashah, saya tidak bersetuju dengan apa yang didakwa. Beliau seorang yang pe- ramah dan mesra selain sekian lama menjalankan tanggungjawab di semua peringkat. Mung­kin suasana di Kedah ketika itu agak terdesak, (desakan) datangnya daripada hampir setiap bahagian, kebetulan beliau Timbalan Pengerusi Perhubungan se­bagai orang yang paling ke depan, perlu menjadi jurucakap kepada semua.

S: Apakah nasihat atau saranan Tan Sri terhadap Datuk Bashah yang kini memulakan tugasnya sebagai Menteri Be­sar baharu?
J: Kalau boleh, beliau dapat me­ngambil langkah dengan secepat mungkin membentuk program yang memberi kesan secara langsung kepada rakyat jelata. Da­lam keadaan di mana cabaran terhadap masyarakat di pering­kat rakyat agak mendesak sekarang ini. Oleh itu, kalau boleh, beliau cari program dan projek yang boleh membela kepentingan rakyat secara langsung dan secepat mungkin yang boleh mendekatkan dia dengan rak­yat.

Berita Harian-MS 5


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Rakyat Kedah Perlu Terima Ahmad Bashah"

Post a Comment