Jiwa Gersang Majoriti Wanita Melayu Ditipu Cecah RM101 Juta


Berbuih nasihat diberikan, malah sudah acap kali kes dide dahkan media. Bagaimana pun ramai golongan janda dan anak dara lanjut usia te­rns diperdaya setiap hari oleh sindiket cinta Afrika.

Lebih mengejutkan apabila statistik dikumpulkan polis menunjukkan majoriti 339 mangsa yang ditipu 'kahwin olok olok' ini adalah dalam kalangan wanita Melayu.

Hati mereka dikatakan mudah 'cair' hingga menjadi begitu pemurah hingga di tipu kekasih alam maya membabitkan jumlah lebih RM101 juta sejak tiga tahun lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Je nayah Ko'mersial (JSJK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abd Ghani berkata, se ramai 339 daripada 581 mangsa yang terpedaya de ngan 'kaki auta' warga Afrika di Kuala Lumpur sejak 3 ta hun lalu adalah berbangsa Melayu.

Menurutnya, siasatan pi haknya mendapati wanita tempatan khususnya wanita Melayu begitu mudah per caya dan terpedaya dengan ayat cinta lelaki warga Afrika ini.

"Tidak pasti sama ada me­reka amat terdesak mencari cinta atau teman hidup. Ba gaimanapun mereka akan melayan suspek yang bia sanya menyamar sebagai le laki Eropah.

"Siasatan polis mendapati perkenalan singkat melalui
laman sosial itu sudah cukup untuk membuat mangsa jatuh cinta dan menyerahkan jiwa raga.kepada suspek," katanya.

Beliau berkata, suspek bijak bermain dengan pera saan mangsa dengan kerap menghantar ayat ayat cinta dan madah.

"Sebagai contoh, suspek gemar menghantar madah cinta popular antaranya 'This feeling of love that I hold within my heart for you runs deeper then any ocean' (Perasaan cinta saya terhadap awak lebih dalam dari lautan).

"Ayat ini sudah cukup membuat mereka ini hilang pertimbangan dan dibuai cinta. Akhirnya mereka akan menyerahkan wang diminta suspek tanpa rasa curiga," katanya.

Beliau berkata, suspek biasanya memperdaya mangsa dengan mendakwa menghantar bungkusan ha- diah berharga ke Malaysia sebelum meminta mangsa membayar duti import yang tidak wujud.

"Selain itu suspek turut menggunakan taktik mena gih simpati mangsa mem berikan wang kononnya un tuk. mengembangkan per niagaan atau menampung kos perubatan.

"Sindiket ini masih dida langi individu sama berasal dari Nigeria, Uganda, Zim babwe, Liberia, Sierra Leone dan Ivory Coast yang mula dikcsan sejak 1995," katanya kepada wartawan Harian Metro.

Menurutnya, kes penipuan 'African Scam' di Kuala Lum pur adalah antara yang ter tinggi di negara ini berikutan ia menjadi kawasan turn puan rakyat dari seluruh negara untuk 'mencari makan'.

"Jenayah penipuan ini te rus berlaku saban tahun dan jumlah kerugian meningkat setiap tahun. Seramai 189 in dividu menjadi mangsa pe nipuan membabitkan keru gian RM49.38 juta pada ta hun 2013 dan 109 mangsa adalah wanita Melayu.

"Jumlah kes dan kerugian pada tahun 2014 menurun apabila 178 orang tertipu membabitkan kerugian RM22.03 juta. Bagaimanapun hampir separuh atau 98 mangsa adalah bangsa Me layu," katanya.

Beliau berkata, bilangan kes pada tahun lalu meningkat menjadi 214 kes dan 132 mangsa adalah wanita Me layu.

"Kerugian dicatatkan pada tahun 2015 adalah sebanyak RM29.96 juta. Walaupun su dah ramai wanita menjadi mangsa penipuan ini, namun ia tidak menunjukkan pe nurunan.

"Polis melakukan kempen kesedaran dan pencegahan berhubung bahaya 'African Scam'. Sayangnya ramai mudah diperdaya. Kebanyakan mangsa golongan wanita kesepian, ibu tunggal dan tidak terkecuali golongan profe sional dan wanita bergelar isteri," katanya.


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Jiwa Gersang Majoriti Wanita Melayu Ditipu Cecah RM101 Juta"

Post a Comment