HATI HATI SEMUA Penipu Darjat Wujud Lagi


SELAIN individu yang mendakwa 'Sultan Melaka' dan "Raja Kerinci Tinggi Sumatera' atau Bonda Ratu, kini muncul lagi seorang lelaki bergelar 'Maharaja Kinta'.

Satu sumber mendakwa, upacara mentabalkan individu tersebut berlangsung pada November lalu di Selangor dengan diuar-uarkan sebagai 'Majlis Pemasyhuran Maha­raja Kinta Mahkota Alam'.

"Selain upacara mirip pertabalan raja-raja dilakukan seperti adat bersiram, turut diadakan penganugerahan darjah dan pingat khususnya yang membawa gelaran 'Datuk Seri' dan 'Datuk'," katanya kepada Mingguan Malaysia.

Kata sumber itu, lelaki berusia sekitar 6o-an tersebut diisytiharkan sebagai 'Maharaja Kinta' dengan menggunakan gelaran 'Yang Mulia Dato' Seri Paduka Raja....'.

"Walaupun sebahagian kaum keluarga tersebut mempercayai mereka daripada keturunan Panglima Kinta berdasarkan satu dokumen yang didakwa disahkan oleh Jabatan Arkib Negara, tetapi ia bukanlah bermaksud mereka mempunyai hak menganugerahkan darjah dan pingat kepada seseorang.
"Tetapi apa yang berlaku, 'Maha­raja Kinta' tersebut berbuat demikian dan sesetengah ahli keluarganya menggunakan pelbagai pangkat ter- masuk 'Datuk Seri' dan 'Datuk," ka­tanya.

Apa yang mengejutkan, walaupun 'pertabalan' tersebut tidak diiktiraf oleh kerajaan tetapi lelaki berkenaan meng­gunakan gelaran dalam kad pengesahan nama yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Tindakan itu menimbulkan persoalan bagaimanakah pendaftaran nama tersebut boleh dilakukan sedangkan ia melibatkan penganugerahan yang tidak diiktiraf oleh kerajaan.

"Difahamkan ada orang tengah menguruskan perkara itu dengan bayaran tertentu," kata sumber berkenaan.

Malah difahamkan beberapa ahli pemiagaan dan artis yang turut menerima pingat daripada 'Maharaja Kinta' tanpa segan silu menggunakan gelar­an itu dalam iklan-iklan akhbar bagi mempromosikan pemiagaan mereka.

Ditanya adakah penganugerahan darjah dan pingat membawa gelaran 'Datuk' dan 'Datuk Seri' oleh

'Maharaja Kinta' melibatkan jumlah bayaran tertentu, sumber pihak berkuasa berkata, ada dakwaan mengatakan untuk anugerah 'Datuk' ia berharga RM40.000.

"Tetapi kita tidak tahu sejauh manakah kebenarannya, cuma apa yang pasti pertabalan dan penganugerahan melibatkan 'Maharaja Kinta' itu melanggar undang-undang," kata sumber berkenaan.

Sumber juga memberitahu, mengikut perancangan 'Maharaja Kinta' akan mengadakan majlis penganugerahan pingat pada Februari ini yang akan turut dihadiri oleh 'raja-raja Nusantara'

"Bagaimanapun difahamkan ia ditangguhkan ke bulan April berikutan heboh isu penganugerahan darjah dan pingat palsu oleh Utusan Malaysia. Selain itu, buat masa ini ahli keluarga 'Maharaja Kinta' juga telah diarahkan menanggalkan kesemua plak dan nombor plat pada kenderaan masing-masing yang memaparkan gelaran dan logo 'Ma­haraja Kinta'," katanya.


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "HATI HATI SEMUA Penipu Darjat Wujud Lagi"

Post a Comment