Tentera Iraq Belum Mampu Tawan Mosul



Operasi besar-besaran paling dinanti bagi menawan bandar Mosul, kubu kuat kumpulan militan Negara Islam (IS) mungkin tidak berlaku pada tahun ini.

Pegawai wilayah Kurdis, Qubad Talabani berkata, operasi ketenteraan itu tidak mungkin dijalankan kerana tentera Iraq belum bersedia.

Katanya, walaupun men capai kejayaan peperangan sebelum ini, dia tidak yakin pasukan bersenjata Iraq mampu menawan kubu kuat IS itu sebelum 2017.

"Saya tidak fikir operasi bagi menawan semula Mo sul dijalankan pada tahun ini.
"Saya tidak fikir pasukan keselamatan Iraq bersediakan ketegangan kaum.

Pegawai Kurdis berkata, pejuangnya sentiasa menyokong serangan menawan Mosul, tetapi ia perlu diketuai tentera Iraq sendiri.

"Kami berse dia untuk mengambil baha gian dalam se­rangan mem bebaskan Mosul, tetapi tidak adil un- tuk menjang- kakan kami me ngetuai operasi itu," jelasnya.

Pada bulan lalu, pasukan tentera Iraq berjaya mena wan Ramadi daripada IS yang dianggap kejayaan be sar untuk negara itu.

dan Amerika Syarikat (AS) juga tidak yakin dengan kemampuan semua pihak un tuk melancarkan serangan pada tahun ini," katanya.

Tentera pakatan yang diketuai AS berusa A0 ha keras melatih dan membina semula pasu kan keselamatan Iraq yang tumbang apabila IS menawan Mosul serta seba hagian besar negara itu pada 2014.

Pasukan keselamatan Iraq ketika ini bergantung kepada kumpulan separuh tentera Syiah dan pejuang Kurdis untuk menentang IS.

Bagaimanapun, pembabi tan kumpulan pejuang itu dalam misi menawan Mosul yang majoritinya penduduk Sunni mungkin mencetus

Presiden Iraq, Haider al Abadi berkata, IS akan di halau keluar dari negara itu pada 2016.


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Tentera Iraq Belum Mampu Tawan Mosul"

Post a Comment