'Ada Degree Tapi Nak Jual Chicken Di Warung? Apa Barang?' - Boss

Gambar hiasan sahaja

Gaji basic lepasan degree sekarang paling tidak pun RM2,000+. Dapat gaji dengan nak bayar pinjaman pendidikan lagi bagi yang ada PTPTN, nak bayar kereta, duit petrol, duit makan dan keperluan yang lain-lain hasilnya semua, duit baki tinggal celah-celah gigi saja.

Masa aku mula-mula bekerja dulu, dekat setahun di kawasan Rawang dengan tolnya, sampai bawa bekal pergi kerja. Dah sampai tempat kerja, menyampah pula tengok yang seorang itu asyik bercerita beli gajet baru, emas baru. 

Aku tahu sangat kalau dah kerja kerajaan ini, jika bukan ansuran, mesti main kutu. Tak pun pinjam dari sesiapa atau paling yakin mesti ada bisnes sampingan atau kahwin dengan orang kaya raya.

Tekanan kewangan dan kerja membuatkan aku mengambil keputusan untuk menghantar surat berhenti kerja. Mak dan ayah aku marah dan kata rugi tolak peluang bekerja dengan kerajaan. 

Aku tak cakap apa-apa tetapi aku cuma kata aku tak nak dapat gaji setiap bulan cuma untuk bayar hutang. 

Sebelum berhenti, aku dah nampak peluang berniaga warung di tepi jalan yang nak disewakan di sebelah tapak warung itu memang dibuat di atas tanah makcik kedai itu sendiri.

Pada ketika itu pun, aku memang buat dua kerja. Siang kerja di pejabat, malam pula jual Chicken Chop. Baru seminggu berniaga, dah masyuk. Sebulan aku berniaga, dapat hasil macam gaji dua bulan.

Aku pun berhenti kerja kerajaan tidak lama selepas itu. Boss memperlekehkan aku bila aku kata nak berniaga Chicken Chop di warung. 

"Pedulilah! Rezeki masing-masing kan?"

Aku pun terus berniaga sehinggalah suatu hari makcik warung itu dah tak larat lalu dia nak jual warung itu sepenuhnya kepada aku. Aku setuju untuk membelinya dan membuat pembayaran secara ansuran.

Pendapatan memang masyuk berlipat kali ganda apabila aku mula buat masakan panas, ABC, otak-otak dan ikan bakar. Mak dan ayah pun dah tak bising dah.

Percayalah rezeki yang kita dapat ini dari Allah, bukannya dari kerajaan. Yelah, aku pun lepasan degree, nak pandang rendah kat aku kerja warung, lantak pi lah. Sekurang-kurangnya kereta aku dah habis bayar. Korang? - IIUM Confessions BM | Ditulis semula untuk siaran di THEHYPEMEDIA.COM


Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "'Ada Degree Tapi Nak Jual Chicken Di Warung? Apa Barang?' - Boss"

Post a Comment